زمانی بود که با وارد شدن به اینستاگرام فارسی، دو تبلیغ ثابت را از سوی بسیاری از اینفلوئنسرها می‌دیدیم: اکستنشن و زولا! برایم جالب بود که سازندگان ویدیوهای به‌اصطلاح طنز اینستاگرامی، مشغول تبلیغ یک بازی ویدیویی به‌اسم زولا هستند و از آن جالب‌تر این‌که آن تبلیغ‌ها، هیچ ارتباطی با یک بازی ویدیویی نداشتند و هیچ تصویر واضحی از گیم‌پلی این بازی نمی‌دیدیم. این تبلیغات به وب‌سایت‌های مطرح فارسی نیز رسیدند و در آن زمان تعدادی از فعالان رسانه‌های مرتبط با بازی‌های ویدیویی، کمپین تبلیغاتی مرتبط با بازی زولا را قدرتمند توصیف کردند. جالب است که از همان زمان پیش‌بینی می‌شد که زمان شروع تبلیغات زولا در سطح شهر نیز فرا خواهد رسید!

حالا و در زمان نوشتن این یادداشت، کمپین تبلیغاتی صدای زولا در برخی از پرترددترین نقاط شهر تهران، مترو و برخی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های فارسی، به چشم می‌خورد. در تمام این مدت و از همان زمان شروع تبلیغات اینستاگرامی، به‌شکل جالبی در مورد زولا کنجکاو بودم، اما هیچ‌وقت فرصت تجربه آن را پیدا نکرده بودم. جالب‌تر این‌که بسیاری از رسانه‌های فعال حوزه بازی‌های ویدیویی هم هیچ‌گاه به‌سراغ این بازی نرفتند و از آن ننوشتند، اما از طرفی در تمام این مدت شاهد بنرهای تبلیغاتی همین بازی در این سایت‌ها هستیم. زولا در تمام این مدت جدی گرفته نشد و حالا با سروصدای ددددد و تق تقی که از آن در سطح شهر به‌عنوان یک صدای دلنشین یاد می‌شود، بهتر است نگاهی به آن‌ بیاندازیم تا ببینیم زولا ارزش بازی کردن دارد یا خیر؟ آیا باید به‌سراغ هر بازی که به‌اسم رایگان منتشر می‌شود رفت و روی آن وقت گذاشت؟ آیا زولا ارزش این همه سروصدا را دارد؟ گرچه از تیتر این یادداشت، می‌توانید جواب تمام این پرسش‌ها را حدس بزنید، اما بهتر است کمی بیشتر در مورد زولا صحبت کنیم.

در حال حاضر بازی‌های پابجی موبایل و کال آو دیوتی موبایل از بزرگ‌ترین و همه‌گیرترین بازی‌های موبایلی به شمار می‌روند. حتی اگر به شکل جدی در دنیای بازی‌های ویدیویی فعال نباشید، اصلا بعید نیست حداقل یکی از این دو بازی روی گوشی هوشمند شما نصب باشد.

با توجه به محبوبیت این دو بازی تصمیم گرفتیم مقایسه‌ای کلی بین آن‌ها داشته باشیم. این مقایسه برای پیدا کردن بازی برتر نیست؛ چون هر دو بازی،‌ باکیفیت و سرگرم‌کننده هستند. هدف اصلی این مقاله صرفا بررسی کردن تفاوت‌های میان این دو بازی است. بازی پابجی موبایل یک نسخه‌ی لایت هم دارد که با آن کاری نداریم و قرار است نسخه‌ی اصلی بازی پابجی موبایل را با بازی کال آو دیوتی موبایل مقایسه کنیم.

همان‌طور که احتمالا مطلع هستید، ریشه‌ی اصلی این دو بازی موبایلی، به کامپیوترهای شخصی و کنسول‌ها بر می‌گردد. بازی پابجی سه سال پیش در سبک بتل رویال برای کامپیوترهای شخصی عرضه شد. سبک بتل رویال طی چند سال گذشته به یکی از بزرگ‌ترین جریان‌ها در بین بازی‌های ویدیویی تبدیل شده. بازی‌های این سبک، بازی‌کن‌ها را در یک جزیره‌ی بزرگ رها می‌کنند که قانون جنگل بر آن حکم‌فرما است؛ بکش یا کشته شو.

بازی پابجی اولین بازی در سبک بتل رویال نیست اما می‌توان به این بازی لقب اولین بتل رویال موفق را اعطا کرد. بازی پابجی با دربر داشتن یک گیم‌پلی پیچیده و پرجزییات، دل بسیاری از بازی‌کن‌ها را به دست آورد. دو سال پیش و چند ماه بعد از انتشار نسخه‌ی کامل بازی پابجی، یک نسخه‌ی موبایلی هم از این بازی ساخته شد که با وجود ملاحظات فراوان برای قابل اجرا شدن این بازی روی گوشی‌های هوشمند، تجربه‌ی سرگرم کننده‌ای را در خود داشت.

بازی زولا مدتی است در کشورمان سروصدای زیادی به پا کرده و شاهد حضور پررنگ آن در انواع نمایشگاه‌های داخلی و همینطور برگزاری مسابقات متعدد آن هستیم. همانطور که حتماً می‌دانید این بازی در سبک اکشن تیراندازی اول شخص، توسط توسعه دهنده‌ای ترکیه‌ای ساخته شده و طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری کلانی در کشور ایران انجام داده است.

زولا روز به روز گسترده‌تر می شود و طرفداران بیشتری در ایران پیدا می‌کند؛ در همین راستا با نماینده بازی زولا در ایران به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم تا ببینیم بازی زولا از کجا آمد و چه برنامه‌هایی برای آینده دارد.

آیا زولا در ایران تیم توسعه و ساخت دارد؟

بله با توجه به اینکه سعی شده فضای زولا تا حدی بومی سازی شود، بخش‌هایی از فرآیندهای توسعه بازی در کشور ایران انجام می‌شوند.

آمار بازیکنان زولا چطور است؟

زولا در کشورهای برزیل، روسیه، هند، ترکیه، ایران و به طور کلی قاره اروپا منتشر شده و بیشترین تعداد کاربران نیز مربوط به ایران و ترکیه هستند.

محتوای بومی برای چه کشورهایی در نظر گرفته شده؟ آیا هند هم مثل ایران و ترکیه نقشه اختصاصی خواهد داشت؟

همانطور که گفته شد چون بیشترین نرخ بازیکن فعال در این بازی به ایران و ترکیه مربوط می‌شوند، تمرکز اصلی در گسترش و تولید محتوای بازی نیز روی این کشورها است، اما نه به این معنا که مثلاً نقشۀ تخت جمشید فقط برای کاربران ایرانی در دسترس باشد. به علاوه اینکه مثلاً از ابتدا نقشه‌ای مربوط به برزیل نیز در بازی حضور داشت.

«زولا یک بازی Pay to Win است»
شاید فقط یک دلیل کافی باشد تا یک گیمر واقعی هیچ‌گاه سمت آن نرود: «زولا یک بازی Pay to Win است»؛ ادعایی که بدون هیچ مقاومتی از سوی سورنا گیم تایید شده است. بازی Pay to Win طوری طراحی شده که فقط با خرید‌های درون‌برنامه‌ای بتوانید در آن به‌پیروزی برسید و صاحب موفقیت شوید. مثلا اگر بازی را نصب کنید و بدون خرج کردن مشغول به‌انجام آن شوید، گیمرهایی که سلاح‌های قوی‌تری خریداری کرده‌اند، به‌سادگی شما را از سر راه برمی‌دارند و کوچک‌ترین شانسی در برابر آن‌ها نخواهید داشت. جالب است بدانید که این نسخه از زولا که در ایران منتشر می‌شود، با نسخه واقعی آن متفاوت است و خبری از Pay to Win در آن‌ها نیست! چرا این بازی برای گیمر ایرانی رایگان شده و با خریدهای درون‌برنامه‌ای چنین ضربه بزرگی به‌آن وارد شده است؟ حتی اگر این موضوع را درنظر نگیریم، با یک بازی با کیفیت و خوب طرف نیستیم تا خرج کردن در آن ارزشی داشته باشد. سوال اصلی اینجاست که مگر زولا چقدر بازیکن دارد که با پرداخت درون برنامه‌ای چنین درآمد بزرگی را برای سورنا گیم رقم زده‌اند تا بتوانند بخشی از آن را پس از خروج ارز از کشور، به این تبلیغات گسترده اختصاص دهند؟

  «نقشه تهران» بازی شوتر آنلاین رایگان زولا رسما معرفی و عرضه شد
یک جستجوی ساده نیز کافی است تا متوجه شویم این بازی حتی در کشورهای دیگر هم طرفدار آن‌چنان زیادی ندارد.
سورنا گیم ادعا می‌کند زولا بیش از ۲۰ میلیون مخاطب دارد و این در حالی است که حتی آن‌ها هم فراموش کرده‌اند که این آمار در صورت واقعی بودن، مربوط به تمام کشورهای انتشار دهنده زولا می‌شود و نه فقط ایران! یک جستجوی ساده نیز کافی است تا متوجه شویم این بازی حتی در کشورهای دیگر هم طرفدار آن‌چنان زیادی ندارد. از تعداد دقیق بازیکن‌های ایرانی زولا هم که بگذریم، بد نیست به‌این موضوع اشاره کنیم که تبلیغات Negative Correlation در کوتاه مدت توجه بسیاری به خود جلب می‌کنند، اما تاثیر مثبتی برای یک برند به‌وجود نمی‌آورند. حتی صدای اسلحه در Call of Duty هم موضوع جذابی برای تاکید نیست و هیچ‌گاه نمی‌تواند دلنشین باشد. حالا سوالی که پیش می‌آید این است که آیا این تبلیغات مضحک می‌توانند به بالا رفتن بازیکن‌های زولا کمک کنند؟ مسلما جوابی پیدا نخواهیم کرد و سورنا گیم حاضر به انتشار چنین اطلاعاتی نیست. موضوع دیگر دفاع و افتخار سورنا گیم از تبلیغ یک بازی در خیابان‌های شهر است. گرچه مشخص شد که این اولین باری نیست که تبلیغ یک بازی در سطح شهر منتشر می‌شود، اما باید پرسید که دقیقا کجای این موضوع به‌نفع بازی‌های ویدیویی در ایران است؟ این بازی نه‌تنها بازی خوبی نیست، بلکه حتی ایرانی هم نیست! چرا باید به‌جای بازی‌هایی مثل Children of Morta که اخیرا موفقیت بزرگی را برای یک تیم بازی‌سازی ایرانی رقم زده، تبلیغ یک بازی بی‌کیفیت را در سطح شهر ببینیم؟ آیا قرار است بازی‌های ویدیویی به‌این شکل به عموم مردم معرفی شود؟ این دقیقا ضربه‌ای بزرگ به تصور مردم جامعه‌ای است که اطلاعات چندانی از بازی ندارند و از آن دوری می‌کنند. درنهایت وقتی زولا را به‌عنوان نماینده تمام بازی‌ها در سطح شهر می‌بینند، اعتقادشان به بد بودن بازی‌های ویدیویی مستحکم‌تر خواهد شد!

زولا

بازی زولا بیشتر طرفدار داره یا پابجی؟

تبلیغات زولا فقط به‌شکل تصویری در سطح شهر یا اینترنت دیده نمی‌شوند و آن‌ها برنامه‌های دیگری برای به‌زبان انداختن نام زولا بر سر زبان‌ها و کنجکاو کردن گیمرها داشته‌اند. اگر استریم تماشا می‌کنید، حتما با تعداد قابل توجهی از استریمرهای ایرانی مواجه شده‌اید که مشغول استریم زولا در آپارات و توییچ هستند. زولا با عقد قرارداد و پرداخت مبلغ به‌استریمرها، از آن‌ها می‌خواهد تا زولا استریم کنند. این کار اصلا اشتباه نیست و برای مثال نینجا با بستن قراردادی با الکترونیک آرتز با مبلغ یک میلیون دلار، به‌بازی کردن Apex Legends پرداخت. اما نکته‌ای که در رابطه با زولا جلب توجه می‌کند، این است که اصلا خبری از چنین قراردادهایی وجود ندارد تا بینندگان پرشمار استریم‌های فارسی، این‌گونه تصور کنند که این بازی ارزش تجربه دارد و به‌همین دلیل است که استریمرها به‌آن توجه ویژه‌ای دارند. با توجه به این موضوع، اصلا بعید نیست که تیم‌های به‌اصطلاح خودجوشی که برای شرکت در لیگ زولا تشکیل شده‌اند نیز ماهیت خودجوش نداشته باشند و همه این‌ها یک نمایش برای جذب مخاطب بیشتر از طریق فریب او باشد. به‌هرحال این هم یک روش تبلیغاتی است و اگر هم حدس نگارنده درست باشد، نمی‌توان از آن ایراد بزرگی گرفت.

کال آو دیوتی از عظیم‌ترین‌نام‌ها در میان بازی‌های شوتر اول شخص نظامی به شمار می‌رود. این مجموعه‌ی بازی که کار خود را از سال ۲۰۰۳ شروع کرده، سال‌ها است که عرضه می‌شود. همین چند وقت پیش عرضه‌ی هفدهمین نسخه‌ی بازی کال آو دیوتی تایید شد که مانند تمام بازی‌های این سری، صحنه‌های سینمایی خیره‌کننده‌ای در خود دارد. سری بازی کال آو دیوتی در نسخه‌های اولیه‌ی خود در مورد جنگ جهانی ساخته می‌شدند اما در طول زمان به جنگاوری مدرن رو آوردند و حالا بیش‌تر نسخه‌های جدید این سری بازی حول محور نبردهایی در آینده‌ی دور هستند. البته چند نسخه‌ی اخیر این سری سراغ دوران زمانی متنوع‌تری رفته‌اند تا تکراری نشوند. به موازات پیشروی زمینه‌ی زمانی سری بازی‌های کال آو دیوتی، گیم‌پلی آن‌ها سریع و سریع‌تر شدند.

برخلاف چیزی که در مملکت ما وجود دارد،‌ بخش آنلاین سری بازی‌های کال آو دیوتی از دید اکثر بازی‌کن‌های دنیا، بسیار محبوب‌تر از بخش داستانی این سری بازی است. بازی‌های این سری همیشه دارای بخش رقابتی نفس‌گیر بوده‌اند و یکی از بهترین گیم‌پلی‌های تیراندازی موجود را ارایه داده‌اند. فرمول تیراندازی این سری طی دو دهه فعالیت، تغییرات و بهبود‌های زیادی به خود دیده و تا حد خوبی پخته شده. چندین بازی کال آو دیوتی موبایلی ساخته شده‌اند ولی این بازی‌ها تا به حال چندان بزرگ نبوده‌اند. به لطف موبایل‌های قدرتمند امروزی، بالاخره سال گذشته شرکت اکتیویژن موفق شد یک نسخه‌ی موبایلی درخور، برای این سری بازی تولید کند و تجربه‌ای بسیار خوب از گیم‌پلی سریع کال آو دیوتی را در جیب‌های ما جا کنند.

مقایسه کردن این دو بازی کار چندان ساده‌ای نیست. هر دو، به عنوان بازی‌های موبایلی عالی هستند و گیم‌پلی‌هایی لذت‌بخش و بهترین گرافیک ممکن را دارند؛ ولی به هر حال این موضوع باعث نمی‌شود که بخش‌هایی از این بازی‌ها را بررسی و با هم مقایسه نکنیم. بسیاری از تفاوت‌های بین این دو بازی، اساسا قابل مقایسه نیستند و برگزیدن یکی از آن‌ها به سلیقه‌ی بازی‌کن‌ها مربوط می‌شود. البته بخشی‌هایی نیز وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در مقایسه با همان بخش در بازی دیگر، به شکل منطقی برتر به شمار آورد.

رابط کاربری و کنترل
اولین چیزی که بعد از باز کردن این دو بازی می‌بینید، منوی اصلی است. منوی اصلی هر دو بازی به طور کلی شبیه به هم طراحی شده‌اند. شخصیت شما در وسط صفحه است که بتوانید از تماشای شخصی‌سازی‌هایی که برای او انجام داده‌اید لذت ببرید و دکمه‌ها دورتادور صفحه جای‌گذاری شده‌اند.

بازی کال آف دیوتی موبایلبازی پابجی موبایل

با وجود این که طراحی منوی‌های هر دو بازی به خودی خود خوب هستند، منو‌های بازی کال آو دیوتی موبایل طراحی منظم‌تری دارند. دکمه‌ها در منوهای بازی کال آو دیوتی موبایل جای‌گذاری بهتری دارند و به دلیل اندازه و فونت بهتر، راحت‌تر می‌توانید در منوها جابه‌جا شوید و تجربه‌ی کاربری بهتری داشته باشید. در مقابل، منو‌های پابجی موبایل شلوغ هستند و می‌توانند باعث سردرگمی بازی‌کن‌های جدیدتر شوند. البته این موضوع در طولانی مدت چندان مشکل ساز نخواهد بود و بعد از یادگرفتن جای دقیق همه‌چیز، گشت‌وگذار در منوهای هر دو بازی مشکلی نخواهد داشت.

رابط کاربری داخل بازی برای کنترل کردن شخصیت این دو بازی را نمی‌توان مقایسه کرد؛ چون هر دو بازی امکانات مشابه همدیگر دارند و می‌توانید به طور کامل دکمه‌های کنترل شخصیت بازی را شخصی‌سازی کنید.

همان‌طور که گفتیم قابلیت‌های کنترل این دو بازی مشابه به یک دیگر هستند اما هر کدام از آن‌ها ویژگی‌هایی مخصوص به خود دارند. در بازی پابجی موبایل قابلیت ویژه‌ای برای خم شدن به چپ و راست وجود دارد که می‌تواند پناه گرفتن پشت سنگر را بهتر کند. از سوی دیگر تمام حالت‌های بازی کال آو دیوتی موبایل امکان سر خوردن حین دویدن را دارند اما این قابلیت در بازی پابجی موبایل محدود به بعضی از حالات خاص می‌شود.

در بازی کال آو دیوتی موبایل یک روش تیراندازی مجزا هم وجود دارد که در آن، پس از هدف گرفتن به سمت دشمن، بازی به طور خودکار شلیک گلوله را انجام می‌دهد. سرعت شروع تیراندازی به فاصله‌ی شما با هدف‌تان رابطه دارد و هرچقدر هدف شما دورتر باشد، مکث پیش از شروع تیراندازی طولانی‌تر خواهد بود. از این رو شلیک به هدف‌هایی که فاصله‌ی زیادی از شما دارند تقریبا غیرممکن می‌شود و این روش تیراندازی بیش‌تر به درد بازی‌کنان تازه‌وارد می‌خورد.

بازی کال آو دیوتی رسما به شما امکان استفاده از کنترلر ایکس‌باکس وان اس و دوال‌شاک ۴ را می‌دهد. برای این که بازی پابجی موبایل از دسته‌های بازی پشتیبانی کند باید از برنامه‌های غیررسمی استفاده کنید که مشکلات خود را دارند و حتی استفاده از آن‌ها خطر بن شدن از بازی را به وجود می‌آورند. البته ماشه‌هایی وجود دارند که بالای موبایل شما وصل می‌شوند و می‌توانید از آن‌ها بدون هیچ دردسری برای هر دو بازی استفاده کنید تا شلیک‌کردن برای شما راحت‌تر شود.

بازی زولا شباهت زیادی با کانتر استرایک و برخی بازی‌های دیگر دارد؛ این موضوع باعث نشده برای انتشار بازی در بعضی مناطق با مشکل مواجه شوید؟

سبک بازی تیراندازی اول شخص ناخودآگاه شباهت و وجوه مشترکی دارند و نمی‌توان لزوماً بازیِ خیلی خاص و متفاوتی ساخت، اما زولا نسبت به کانتر قابلیت‌هایی از جمله وجود سرور و دیتاسنتر در ایران برای کاهش پینگ دارد و همینطور وجود پرداخت درون برنامه‌ای با پول رایج کشور به نوبه خود تجربه بازی را کامل‌تر و بهتر می‌کند. در حالی‌که تمام این موارد برای کانتر فعال نیست. به علاوه زولا در هر منطقه با قوانین همان کشور پشتیبانی مالی و فنی می‌شود و مشکلات زبانی برای ارتباط با کاربران نیز به هیچ وجه وجود ندارد؛ تمام این مسائل زولا را از عناوین دیگر متمایز می‌سازد.

گفته می‌شود با خرید اسلحه بهتر می‌توان راحت‌تر بازی کرد و نتیجه را به نفع خود تغییر داد؛ این دست از تصمیم‌ها در متد درآمدزایی بازی دردسرساز نیست؟

بدون شک اسلحۀ بهتر بازی را تغییر می‌دهد، اما به سادگی می‌توانیم مثالی نقض برای این موضوع مطرح کنیم. در تمامی مسابقات جهانی، بازیکنان ملزم به استفاده از اسلحه پیش فرض هستند و تنها امکان چند مرحله آپگرید ساده وجود دارد. از طرفی آمار و ارقام نشان می‌دهد بازیکنان حرفه‌ای چندان درگیر تهیه اسلحه بهتر نیستند و سعی نمی‌کنند با هزینه و خرید سلاح نتیجه بگیرند، بلکه همواره تلاش می‌کنند کیفیت عملکرد و سرعت عمل‌شان در بازی را ارتقا دهند. ما همیشه سعی کرده‌ایم به بازیکنان ایرانی ثابت کنیم معیار اصلی برای موفقیت در زولا مهارت و سرعت است، نه در اختیار داشتن اسلحه قوی‌تر.

قیمت گذاری‌ها برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای زولا در بین مناطق مختلف، مثلاً ایران و ترکیه چقدر تفاوت دارد؟

ایران و ترکیه از این جهت تفاوتی با هم ندارند، اما مناطق مختلف بر اساس موقعیت اقتصادی و استراتژی‌های موجود فرق دارند؛ مثلاً زولا در اروپا به علت اینکه می‌بایست خودی نشان دهد تا در بین رقبای بزرگ دیده شود، سیستم تقریباً متفاوتی را برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای پیاده سازی کرده است. ولی در مجموع به شما اطمینان می‌دهم بین ایران و ترکیه تفاوتی وجود نداشته و تنها رویدادهای خاص برای تخفیف مثل شب یلدا و امثالهم که بین دو کشور مشترک نیست، فرق خواهد داشت.

همانطور که می‌دانید کنسول‌های خانگی و به‌خصوص موبایل خیلی در کشورمان محبوب هستند و مخاطبان منحصر به فرد خودشان را دارند. آیا زولا برنامه‌ای برای عرضه روی این پلتفرم‌ها نیز دارد؟

گفتنی است در حال حاضر مشغول توسعه نسخه موبایلی زولا هستیم، ولی نمی‌توانیم تاریخ عرضه نزدیکی برای آن بیان کنیم. چراکه مثلاً بازی کردن در یک موبایل خیلی سخت است، از طرفی ماوس و کیبرد در پی‌سی بسیار حرفه‌ای است. در مجموع تمرکز ما روی کامپیوتر است، اما به زودی نسخه موبایل زولا نیز منتشر خواهد شد.

بازی زولا

مدتی است وعدۀ انتشار نقشه تهران در زولا داده شده، این نقشه چه زمانی عرضه خواهد شد و اگر ممکن است توضیحاتی در رابطه با آن ارائه بدهید.

نسخه آزمایشیِ نقشه تهران در ترکیه و اروپا منتشر شده است. البته یک سری تغییرات لازم است در آن ایجاد شود، چون شبیه سازیِ تهران موضوع حساسی است؛ باید حتماً توجه کنیم هیچ گونه المان سیاسی یا مذهبی در منطقه قابل بازی وجود نداشته باشد. مجوز این افزونه در شرف صدور است و تا کمتر از یک ماه دیگر به صورت رسمی منتشر خواهد شد.

کدام بخش از شهر تهران در نقشه بازی زولا طراحی شده است؟

محدودۀ میدان فلسطین در منطقه ۶ طراحی شده. علت استفاده از این منطقه حالتِ میانگینی و نزدیکیِ آن به مرکز شهر است. چراکه آنجا نه قشر مرفه و نه قشر ضعیف جامعه حضور دارند و تنها افراد متوسط سکونت دارند و همینطور ساختمان‌ها نیز نه شمایلی تجملاتی دارند و نه ظاهری فرسوده. از طرفی خیابان‌بندی‌ها نیز می‌بایست به گونه‌ای طراحی شود که تعادل و بالانس میان هر دو تیم روبروی هم برقرار باشد.

نقشه تهران در چه سبک‌ها و مُدهایی از بازی قابل دسترسی خواهد بود؟

نسخه موبایل بازی زولا هم در راه است ولی همچنان تمرکز روی پی سی باقی می‌ماند.
سبک این نقشه هنوز معین نشده، اما در ابتدا قرار بود تنها مد اسنایپ (تک تیرانداز) باشد. ولی در هر صورت نتیجه نهایی کاملاً به تجربه و بازخورد بازیکنان حرفه‌ای ما که مشغول آزمایشِ آن هستند بستگی خواهد داشت. نقشه تهران از نظر اندازه نیز تفاوتی با سایر نقشه‌ها ندارد.

همانطور که می‌دانید در حال حاضر تب بتل رویال بسیار داغ است. آیا زولا برنامه‌ای برای اضافه کردن این سبک یا انتشار نقشه‌ای با ابعاد خیلی بزرگتر دارد؟

بله اتفاقاً برنامه‌هایی برای بتل رویال نیز داریم، اما جزو اموری است که در برنامۀ سه الی چهار ماه آینده قرار خواهد گرفت، چون قبل از آن کارهای زیادی باید انجام شود و آپدیت مد Competitive نیز در اولویت قرار دارد. ولی لازم است بدانید تیم‌های فنی و طراحیِ ما سخت مشغول کار روی سبک بتل رویال هستند که البته این موضوع نیازمند زیرساخت های فراوانی خواهد بود.

حالا که بحث از آپدیت شد، شنیده شده در ایران به‌روزرسانی‌ها با تأخیر و دیرتر از سایر مناطق منتشر می‌شود. اصلاً این زولایی که ما بازی می‌کنیم همان زولای ترکیه هست؟

بله تفاوت وجود دارد و شاید تاریخ عرضه آپدیت‌های زولا نهایتاً یک الی دو هفته دیرتر باشد. چراکه زبان در ایران متفاوت است و طبیعتاً باید همه چیز از ابتدا ترجمه شود، از طرفی تیم توسعه دهنده بازی زولا در ترکیه به زبان فارسی مسلط نیستند و همین مسئله کمی تاخیر ایجاد می‌کند. ضمناً در ایران مشکلی به نام اینترنت وجود دارد؛ ما همیشه یک آپدیت بزرگ داریم و چند پَچ کوچک در بین آنها. اگر بخواهیم همه آنها را طبق برنامه ترکیه منتشر کنیم کاربران ایرانی از لحاظ دانلود دچار مشکل خواهند شد. در نتیجه ترجیح می‌دهیم آزمایشات اولیه کامل انجام بگیرد تا مجبور نباشیم بعد از آن پَچ‌های کوچک هم ارائه نماییم.

فصل تجارت - در این مقاله درباره بازی زولا و بازی پابجی موبایل صحبت خواهد شد  که می توانید با استفاده از این مطلب اطلاعات بیشتری درباره این بازی های آنلاین و تاریخچه محبوبیت آن ها به دست آورید پس با ما همراه باشید.

به گزارش سایت اول گیم: بازی پابجی یک بازی کاملا رایگان همراه با خرید های درون برنامه است  که قابل استفاده در موبایل های اندروید، ای او اس و دستگاه هایی شامل ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 است.این بازی توسط شرکتی به نام پابجی موبایل با تکنولوژی موتور آنریل 4 ساخته شده و در سال 2017 به پدیده  جهانی تبدیل شد. این بازی دارای حالت کشتار دسته جمعی یا به عبارتی همراه با شعار جنگ جنگ تا پیروزی همراه است. pubg موبایل توسط شرکتی به نام pubg corporation ساخته شده است. این شرکت یکی از زیر مجموعه های شرکت  بلوهول در کره جنوبی بوده که مرکز اصلی آن در کره و دارای 6 دفتر بین المللی است.

منبع: https://bit.ly/3jVHGqU