چرا داشتن ذهنیت رویش برای موفقیت شغلی لازم است؟
بسیاری از مردمان گمان می کنند استعداد و تواناییهای ثابتی داراهستند . آنها تصور می کنند زیرا هیچوقت تالیف کننده نبودهاند , هیچ وقت نیز نخواهند شد . با خویش میاندیشند زیرا هیچوقت آهنگ ننواختهاند , هیچ گاه موسیقیدان نخواهند شد . این ذهنیت اثبات به برداشتی خطا از تواناییهای بالقوه میانجامد که جلوی رویش , ترقی و کشف استعدادها را میگیرد . دراین مقاله , شمارا با «ذهنیت رشد» آشنا میکنیم . مفهومی که میتواند دکمه پرورش و ترقی در معاش و شغلتان باشد .
چه در موفقیت های شغلی و تحصیلی و چه در موفقیتهای ورزشی طاقت فرسا , ذهنیت رویش نقش مهمی داراست . هنگامی در رابطه این مدل ذهنیت حرف می کنیم بایستی به کتاب «طرز اندیشه : روانشناسی نوین موفقیت» اثر کارول دوک مدرس کالج استنفورد اشاره کنیم . خانم دوک بعداز دههها پژوهش , اثر ذهنیت پرورش بر موفقیت اشخاص را به ثابت رساند . وی در کتابش تفاوت در بین دو مدل ذهنیت را تبیین می کند : ذهنیت رویش در قبال ذهنیت اثبات ; اینکه چهگونه موفقیت در هر حوزهای از معاش به طریق تامل ما در رابطه خویش و تواناییهایمان وابسته است .
مقایسه ذهنیت اثبات با ذهنیت پرورش
هنگامی شما فکر می کنید شخصیت , هوش و مهارتهای ثابتی دارید , در واقع به دنبال ذهنیتی اثبات میباشید . درین مدل ذهنیت , شخص تصور میکند توانمندیهایش قابلیت و امکان توسعه ندارند ; پس بایستی با به عبارتی مهارتها زمان بگذراند . این اعتقاد که معاش به شما چند قابلیتهای یکسان داده است شمارا بهسمتی سوق می دهد که همواره در چرخهای بسته باقی بمانید . اشخاصی که چنین نگرشی داراهستند تمایلی به ترقی در معاش ندارند و مبتلا روزمرگی میگردند .
به چه شکل ذهنیت رویش را در خویش رشد دهیم؟
ذهنیت ما از طریق تامل و باورهایمان ناشی میشود . زمانی ما بهاین فیض برسیم که میتوان بعضا از نگرشهای منفی را که ادله توقف ما می باشند کنار بگذاریم , سپس می توانیم بگوییم ذهنیت پرورش داریم . برای رویش این ذهنیت روشهای متفاوتی موجود هست که بهدنبال به پنج روش آن اشاره میکنیم :
توماس ادیسون در سعی برای یافتن یک رشتۀ مطلوب برای چراغ حبابی , در حدود هزار ماده را آزمون کرد و ناکامی خورد تا اینکه بالاخره مخلوط موردنظر را یافت . وی هر باخت را درس میدانست ; درسی که به وی و همکارانش میآموخت چه مادهای برای ساخت حرفه چراغ مطلوب نیست!
اشخاصی که ذهنیت رویش دارا هستند معاش را نظیر کلاس درس میبینند . آن ها هیچ فرصتی را برای توسعه و گسترش علم خویش از دست نمیدهند . تحقیقی نشان داده اشخاص پیروز قسمتی از مطالعهکنندگان دائمی کتاب ها آموزشی و روانشناسی موفقیت میباشند . در واقع , ۸۵ درصد اشخاص موفق , در ماه , یک یا این که دو کتاب مطالعه میکنند . پژوهش دیگری هم نشان اعطا کرد ۳۰ درصد مدیران شرکتهای بزرگ هدف بالای فراگرفتن را یکی ویژگیهای اساسی کارکنان غالب می دانند . هدف و آمادگی برای شرکتکردن در دورهها و کارگاههای آموزشی نشانهای است بر این که شما تا چه حد ذهنیت رویش دارید .
ضرورت رویش ذهنیت پرورش در دنیای در اکنون تغییرو تحول
در دنیای روز جاری که تختگاز تغییر و تحول مینماید , رشد ذهنیت رویش برای عقبنماندن از تحولات و ترقی شغلی مضاعف کلیدی است ; به عنوان مثال , کارگران و پرسنل مجبورند مدام مهارتهایشان را افزایش دهند تا با ترقی روشها و دستگاهها شغلشان را نگهداری نمایند ; بهخصوص که حال فناوری هوش تصنعی اکثری از شغل ها را تهدید نموده است .
کسانی که ذهنیت پرورش را در خویش رویش می دهند اعتمادبهنفس کافی برای انتقاد و قضاوت دیگرافراد را داراهستند و چه بسا خویش پیرو اخذ برخورد و انتقاد دیگراناند . این انتقادها فرصتیاند برای بهترکردن یا این که بهچالشکشیدن خویش . در واقع این انتقادها انگیزهای به ما میدهند تا خوبتر فعالیت کنیم و از این شیوه جواب آنانرا بدهیم .